NAV og svindel – løgn lønner seg
Da har vi fått bekreftet det igjen.
NAV gjør det statlige bedrifter gjør best – skyver alt ansvaret på sluttbrukeren. Det vil si – nedover i systemet til de som ikke har makt.
Selv om man prøver å være ærlig og bevisst på ansvaret, så blir man straffet – og det er uansett hvem som gjør feil lengre opp i kjeden.
Om en saksbehandler i NAV gjør en feil slik at man får for lite penger eller for mye penger, så er det mottakeren som skulle ha fått hjelp fra NAV – som blir straffet på grunn av inkompetanse i NAV. Og dessverre er loven formet slik at alt ansvaret skyves over på sluttbrukeren, uansett. Om man får for mye penger, blir det straff selv om en betaler tilbake. Og om man får for lite penger må man sloss med NAV, som også er en straff i seg selv – siden man kunne brukt energien til å søke jobber og gjøre noe mer samfunnsnyttig enn å måtte sloss med NAV.
For å gjøre ting litt mer rimeligere for de som faktisk trenger hjelp, så burde noe av ansvaret skyves over på saksbehandlerne og deres ledere – slik at de faktisk prøver å anstrenge seg for å gjøre en god jobb. Uten ansvar så blir det heller ingen konsekvenser for saksbehandlerne, bare store konsekvenser for brukerne til NAV. Og uten ansvar så er det likegyldig om man gjør en god jobb eller ikke.
Samme svada finner man også i andre lover og forskrifter som tjener som regulerende og en potensiell melkeku for staten (alt som har med biler å gjøre, f.eks).
Tredje lagspiller
Men i det private næringslivet er rollene blitt byttet om på. Der er det forbrukeren som plutselig har alle rettighetene og dermed inget ansvar – og private bedrifter har alle plikter både mot stat og kunder.
Forstå det, den som kan.
Største feil
Det som virkelig svekker rettsikkerheten og tilliten til dømmende makt er det at saken mot Bondevik ble henlagt i forrige uke. Det er dér tornen virkelig svir.