Hallo i Luken

Hørt hos veivesenet: – Har vi frost i Norge???

Jeg har nå funnet ut hvorfor det ikke bygges ut flere veier i Norge. Det er på grunn av at ingen kan bygge vei i Norge.

Fire måneder gammel – ødelagt av telehiv ((AP.no))

Veivesenet med entrepenører klarer ikke å bygge veier etter norske forhold. Det vil si at de håper på global oppvarming slik at veiene slipper unna telehiv? Neppe. Global oppvarming fører til generell nedkjøling av nordområdene ((http://en.wikipedia.org/wiki/Shutdown_of_thermohaline_circulation)) og vil bare forverre problemet.

Det kan jo også være blåruss-inspirerte prosjektledere som tar ut feite bonuser ved å bli ferdige før tiden med prosjekter. Men det forutsetter at man tar noen snarveier her og der, som f.eks å ikke sørge for et godt nok grunnarbeide og så videre.

En annen ting er at veiene er bygget av aksjeselskaper ((Veidekke)) ((NCC)). Det er bare en ting aksjeselskaper bryr seg om, overskudd og utbytte. Nada annet. Da er det klart at man prøver å minimere utgiftene og håper på det beste.

Den tredje tingen er kartellvirksomhet. Dette er sakset fra faktafeltet i Aftenpostens sak.

Riksvei 2 Kløfta–Nybakk (Ullensaker): Byggingen av en 9,5 km lang motorveistrekning ble påbegynt i august 2004. Ett år tidligere enn forutsatt ble veien åpnet frem til Borgen, mens resten av delstrekningen ble åpnet som planlagt i oktober 2007. Prisen var nærmere 700 millioner kroner.

E18 i retning Stockholm: 23. november i fjor åpnet motorveistrekningen Krosby–Knapstad på E18 mellom Vinterbro/Tusenfryd og svenskegrensen. Strekket er på 8 km og ble påbegynt i 2007. Prisen var 1,3 mrd. kroner.

E6 Hovinmoen–Dal (på strekningen Gardermoen–Minnesund): Utvidelse fra to og tre kjørefelt til fire ble påbegynt i desember 2007. Åpnet oktober 2009.

E16 Wøyen–Bjørum: Åpnet 26. mai 2009. Pris 1,35 milliarder kroner.

E18 Grimstad–Kristiansand: I august 2009 åpnet fem mil med motorvei, bygget som et offentlig/privat samarbeid.

Hvordan man får 8 km vei til å koste 1.3 milliarder kroner er for meg et mysterium. Det er liksom ikke nok å bare skrive fakturaer med gafler for å få det til. Det blir 162.500 kroner per meter vei. En gjennomsnittlig bil på 5 meter i lengden står på vei tilsvarende 812.000 kroner. En bil som kjører i 100 km/h vil kjøre ca. 28 meter i sekundet. Det vil si på ett sekund vil du kjøre på vei tilsvarende 4.550.000 kroner ((tilsvarende en passelig stor villa)) ((greit nok at du kan ha 4 biler i bredden, det er likevel en drøy pris)).

Og hele morroa er over på 5 minutter.

Hva skjer nå?

Ingenting.

Det er det som er det fantastiske med å jobbe i det offentlige. Man trenger ikke å få fingeren ut av ræva for å gjøre et dagsverk.

De snakker om å grave opp veiene igjen, men det kommer i allefall ikke til å skje. Det kommer til å blir dyrere enn den orginale veien. For da må man jo 1) grave opp veien, 2) grave dypere og 3) lage ny vei. Alt er dyrere enn det orginale klattjobben.

Derimot foreslår jeg at man starter på toppen i veivesenet og graver seg nedover for å finne ut om det er rette personer som sitter i styre og stell…