Takk Telenor!

Jeg må bare takke Telenor for at jeg fikk lov til å luske rundt med mobilen i dag uten å tenke på hvem som sitter og følger med på hvor jeg er og hvor jeg beveger meg!

Det var befriende!

Det er uansett morsomt at Justisminister Knut Storberget retter pekefingeren mot Telenor og sier at det er uakseptabelt(1)(2), når det er Nærings- og Handelsdepartementet som eier 54% av aksjene og Folketrygdfondet eier 4.74%(3).

Og jeg begynner å tro på kommentarene i kommentarfeltene rundtomkring om at Telenor har gjort massive kutt i kompetansen sin. Nå ser vi resultatet når de ikke klarer å lokalisere feilen engang(4).

Det eneste som hjelper for fremtiden er å spille med åpne kort. Så lenge Telenor har en samfunnskritisk posisjon, så skal det være mulig for enhver å inspisere kjernevirksomheten, og deretter komme med forslag til forbedringer.

Og det er definitivt rom for forbedringer.

  1. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10095139 []
  2. http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10095151 []
  3. http://www.proff.no/selskap/telenor-asa-morselskap/-/-/982463718/ []
  4. http://e24.no/it/vet-ikke-hva-feilen-skyldes/20067678 []

6 thoughts on “Takk Telenor!”

  1. Telenors problemer synes å omfatte systemene for abonnenthåndtering og/eller disse systemenes kommunikasjon med mobilsentralene. At man kan etablere nød-samband ved å ta ut SIM-kortet fra telefonen bekrefter dette. At en aktør av Telenor’s størrelse ikke klarer å isolere og finne en løsning på et slikt problem i løpet av kort tid (høyst et par timer) er ikke akseptabelt. Telenor kan ikke ha stort nøkkelkompetanse internt. Driften er helt eller delvis satt bort til et selskap som prioriterer call-center og workflow-systemer fremfor praktisk problemløsning. I drifts-sammenheng sparer man inn på personale med høy kompetanse, og nå som det er pinse er det trolig ikke annet enn call-center-apekatter på vakt.

  2. @Per
    Så sant som det er sagt. Det virker som om kjernekompetansen ikke er telefoni, men oppkjøp og rettssaker i utlandet.

  3. Noen må kalle Kleppa inn til strakstiltak og umiddelbart få utbedret veiene i ( verdens rikeste?)land.Kun Albania har dårligere vei stander.

    INGE

  4. Føler litt som at de mener samme som meg. At de skal gjøre det, politikere, er oppsiktsvekkende i seg selv. De mener jo alltid de motsatte at befolkningen. Rart.
    Uansett, delig å få kommentere i en blog som er helt på trynet.
    Telenor er pålagt å ha linjene sine åpne i nødsituasjoner og i krigstilstander. Loven er deilig på engelde områder :-) Slakt telenor, man har intet valg nå. Siden dette er en useriøs blogg gidder jeg ikke skrive seriøst.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *