Norges nye jagerfly.

Hele denne diskusjonene om hvilke jagerfly Norge skal velge om ett år virker å ha fokus på helt andre punkter enn det som er de viktige punktene.

Det aller viktigste punktet er at (1) flyene skal kunne hevde norsk suverenitet i vårt luftrom. Norske politikere og meningsytrere leker barnehage og prøver å rope høyest, for det er de som roper høyest har mest rett! Det har gått politikk i å velge "rett" fly der trynefaktoren spiller en stor rolle.

Men over til flyene. Det er Lockheed Martin som står bak Joint Strike Fighter, også kjent som F-35 Lightning II, Eurofighter Typhoon produsert av Eurofighter GmbH, og svenske Gripen produsert av Saab. Personlig mener jeg at Norge burde satse på Eurofighter av den enkle grunn at Eurofighter har 2 motorer og det er produsert i Europa. Gripen blir for utdatert og F-35 blir en nedstrippet versjon av det USAF får. I tillegg får Norge full dokumentasjon og kildekode til Eurofighter, noe som vi bare kan drømme om med F-35. Det blir da fullt mulig at USA har kodet inn en bakdør i flyene som får de til å stå på bakken når det passer USA.

Her kommer en liten liste over spesfikasjonene på flyene.

Jagerfly
  JAS 39 Gripen* Eurofighter F-35 (A/B/C) F-16 (A/B)
Antall motorer  1 1
Kraft per motor 54 kN 60 kN (120 kN) 111 kN  64.9 kN
   med afterburner 80 kN 90 kN (180 kN) 178+ kN  105.7 kN
Vekt (tom) 6,620 kg  11,000 kg 10,020 kg / 13,608 kg / 13,608 kg 8,270 kg
Vekt (full) 8,720 kg 15,550 kg  20,100 kg 12,000 kg
Newton / kilo ratio 9.17 11.5 8.85 8.75
Maks fart 2,410 km/h 2,120 km/h 1931 km/h  2,414 km/h
Maks høyde 15 240 m  19 812 m klassifisert / utilgjengelig (jeg tipper rundt 16 000 m) 15 239 m
Rekkevidde (kamp) 800+ km  1390 km   1110 km 550 km
  transport 2800 km  3790 km  2,200 km / 1,667 km / 2,593 km  3,900 km
Pris ca $76 100 000 USD 

$122 500 000 USD
£ 61 500 000 GBP

$200 000 000 USD $30 100 000 

* Hvis Norge skal kjøpe Gripen, så er det et fly som er på tegnebrettet og ikke dette flyet.

Jeg synes vi skal la tallene prate for seg selv. Eurofighter er klart det beste alternativet uansett om vi ser på prislappen eller ikke. Det at Eurofighter har 2 motorer er også en fordel. Av de flyene Norge har mistet, så er det flest utenfor krig der motoren har feilet på grunn av bird strike eller lignende. Med Eurofighter så mister vi ikke flyet selv om 1 motor skulle feile.

F-35 er også primært et luft-til-bakke fly. Det vil si at det er designet for å komme seg så langt innenfor fiendtlige grenser usett og slippe bomber løs på militære mål uten å bli oppdaget. Det er noe som ikke passer Norges profil. Eurofighter har også den største rekkevidden og det passer godt til vårt langstrakte land med store avstander, spesielt i nord.

Politikken bak jagerflyvalget er en skitten affære. Det er snakk om en kontrakt som er verdt flere milliarder. Og når det er snakk om slike summer så leker man ikke business. Skittent spill, korrupsjon og gaver bak kulissene er nærmere regelen, enn unntaket. Jeg skal ikke skrive mer om politikken bak, siden uten beviser ender det bare med spekulasjoner.

Til slutt får jeg håpe på at Eurofighter klarer å overbevise nok politikerhoder. JSF/F-35 er et bra fly det også, men det passer ikke til norske forhold. Om Norge skulle velge F-35 blir jeg ikke overrasket. Historisk har Norge utelukkende valgt kampfly fra USA. Men jeg håper virkelig de velger Eurofighter på grunn av at det passer best til norske forhold…

One thought on “Norges nye jagerfly.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *