Bensinpris, avgift og Kristin Halvorsen
Føler bare at jeg må skrive noe om Kristin Halvorsens siste eskapader. For det første har hun kranglet seg til makten som finansminister i en samarbeidsregjering. Dessuten har hun bæsjet på leggen med å provosere folket gang på gang. For å ta det siste først, bensin- og dieselavgifter.
Hun har tydeligvis fått det med seg at grasrota er misfornøyd med enda en økning i prisen på drivstoff. Som vanlig kommer hun med noe “vi må”-tull. Denne gangen er det “vi må veksle irritasjonen over i handling for alternativer …”. Hun straffer oss som trenger bilen for å komme seg til og fra jobb hver dag FØR det er noen reelle alternativer til bensin og diesel.
Fra før har hun også definert at fattiigdommen eksisterer ikke lengre og at hun gikk av ettersom det ikke ble full barnehagedekning i 2007.
Men tilbake til drivstoffavgiften. Den siste økningen er bare for å provosere. Staten trenger virkelig ikke mer penger siden den vitterlig går med flere milliarder i overskudd bare i år! Kristin skylder på klimaforliket og hun har definert at prisen på karbon må være høy. Bare vent til 100% klimavennlige transportmetoder blir mainstream. Da blir det også avgiftsbelagt med et kunstig høyt avgiftsnivå bare fordi det er ei melkeku for staten. Mennesker liker å flytte på seg og for å transportere varer til distriktene så må det transport til. For hvem orker vel å gå dagevis for å kjøpe et brød? Så ja, bare vent og se. Tiden vil vise hva som skjer.
Og hva skal vi gjøre med alle pengene som Norge har på bok? Skal de vitterlig stå og råtne på bok uten å gjøre noe nyttig? Det som kommer til å skje er at når oljen tar slutt så kommer verdens pengemarkeder til å kollapse. Da er det for sent til å ta ut penger for å investere i og forske på nye energikilder, både for store kraftverk og for transport.
NB! Hva med å fjerne posisjonen “finansminister” til fordel for et “finansråd” som består av representater fra partiene på Stortinget, der stemmevekten bestemmes av det partiet fikk ved siste stortingsvalg?